Milan Sucháň (*1936) patří mezi průkopníky potápění na Slovensku. První dýchací přístroj si vyrobil hned po návratu z vojenské základní služby v roce 1957. K výrobě použil 3-litrovou leteckou láhev a dvě láhve z hasičských přístrojů. Přístroj neměl redukční ventil. Vzduch, resp. kyslík proudil přímo do upravené plynové masky. Později si ho vylepšil redukčním ventilem KP-18. Jako médium používal průmyslový kyslík. Kompresor k dispozici neměl a plnírna na plyny byla v Komárně.
V roce 1960 nebyla v potápěčském klubu v Šuranech ani k prodeji na Slovensku žádná průmyslově vyrobená automatika. V roce 1960 se seznámil s Václavem Bergmanem z Komárna, který Milanovi zapůjčil potápěčskou automatiku AV1. Posloužila Milanovi jako vzor pro zhotovení několik automatik pro sebe a pro své kamarády. V mých začátcích jsem se potápěl nejvíce s touto automatikou. Později, když potápěčský klubu v Šuranech obdržel automatiky AV2, Milan zkompletoval další jednostupňové automatiky. Po zrušení klubu se časem automatiky poztrácely, klubové i z jeho prvovýroby. Podařilo se mi zachránit pouze jedinou, tuto jednostupňovou dvouhadicovou automatiku označenou AV2.
Automatiku AV-2 na obrázcích Milan vyrobil v roce 1961. Horní a dolní víka vyrobené pro kopii AV-1 použil i pro tuto kopii AV-2. Redukční ventil odpovídá redukčnímu ventilu automatiky AV-2 s tryskou nasměrovanou do nádechové hadice. Pro zabránění vniknutí vody do hadic jsou v náustku vestavěny směrové ventily. Ve výdechové trubici dolního víka je rovněž vestavěn směrový ventil. Pro připojení ke kostce si vyrobil vlastní třmen.
Technické parametry | |
---|---|
Redukční ventil: | s otevíráním proti proudu vzduchu |
Průměr membrány: | 120 mm |
Provozní tlak: | 15 MPa |
Rozměr připojovacího mezikruží: | 10,8x14,6 mm |
Připojení: | INT |
V roku 1963 Milan absolvoval kurz instruktorů a od roku 1963 – 1968 vedl výcvik branců potápěčů. Věnoval se i sportovnímu a pracovnímu potápění.
V současné době se věnuje pouze rekreačnímu potápění. Je držitelem oprávnění P** CMAS.
Fotografie automatiky pořídil Dušan Šuráni.